18.1.2024 Sem bil povabljen predavati na rednem letnem zboru Združenja plesnih sodnikov Slovenije (ZPSS), ki se je odvil v prostorih Plesnega mesta. Prosili so me za predavanje na temo Hip Hopa in battle kategorij (Popping, House, Locking…)- s tem, da smo največ časa zapravili za Hip Hop in Popping. Spodaj sem za vse plesalce, ki jih tovrstno znanje zanima, pripravil en Hip Hop izvleček s tega predavanja.

Najprej naj povem, da je vso spodaj zapisano znanje tako plod črpanja zunanjih virov, kot tudi dolgoletnega lastnega poglobljenega raziskovanja v plesu. Kar se tiče zunanjih virov, sem znanje prejemal preko plesnih delavnic in pogovora s pionirji uličnih plesov kot so; Sekou, Mr. Wiggles, Henry Link, Buddha Stretch, Poppin Pete, Meech, Fred The Realness, itd…, preko drugih plesalcev nove generacije, ki imajo več stika z izvorom uličnih plesnih stilov ter preko obširnega raziskovanja na internetu na podlagi prejetih informacij iz ulične plesne skupnosti. Zgodilo se je tudi, da so se med različnimi osebami pojavila nestrinjanja ali neujemanja glede določenih informacij. V takih primerih sem sprejel informacijo, ki je bila največkrat potrjena ali meni najbolj smiselna.

Želim vam prijetno branje.

Kaj je Hip Hop?

Preden začnemo govoriti o plesu, se vprašajmo kaj Hip Hop sploh pomeni. Hip Hop je v osnovi kultura, katere rojstvo mnogi povezujejo z nastankom break glasbe, ko je Dj Kool Herc leta 1973 v New Yorku, z združenjem dveh gramofonskih plošč podaljšal “break” del glasbe, kjer so močno prevladovali bobni. Obiskovalci na zabavi so se odzvali s plesom, ki so ga mnogi na začetku opisali kot “dirty” (umazan), saj so se plesalci spustili nižje dol, nič več ni bilo pravilno, začeli so se vrteti po tleh in preprosto naredili kar jim je glasba prebudila. Ta glasba je tako za mlade postala center srečanja, iskra, ki je prebudila nov način razmišljanja in tako povezala ljudi iz raznoraznih ozadjij. Hip Hop kultura trenutno vsebuje več elementov (Beatbox, DJ-ing, MC-ing, Graffiti, Ples…), preko katerih se lahko posameznik priključi gibanju. Plesni element se deli na Braking in Hip Hop ples (stand up ples ali originalno party rocking). Hip Hop ples je nato razvejan na več podžanrov kot so; Lite feet, Chicago footwork, Memphis Jooking, itd…

V Sloveniji se pogosto zameša, ampak - Popping ni Hip Hop ples, House ni Hip Hop ples, Locking ni Hip Hop ples, Waackig ni Hip Hop ples… To so drugi plesni stili, ki izhajajo iz drugih kulturnih ozadjij. Vsi skupaj pa spadajo pod ulične oz. street plese, ker so se vsi razvili na ulici oz. v klubih.

V Sloveniji pogosto prihaja do zmede, ker se battle znotraj PZS/IDO imenuje Hip Hop battle, zajema pa še druge stile (Popping, House, Locking, Dancehall…). Tovrsten battle bi se lahko imenoval Allstyle battle (plesalec mora plesati primeren stil, ki ga zahteva glasba) ali pa open style battle (plesalec dela karkoli želi na katerokoli glasbeno zvrst).

Pogledate si lahko tudi ta 96 minutni dokumentarec o nastanku Hip Hop kulture in plesa. Dokumentarec je sicer bolj fokusiran na breaking aspekt Hip Hopa:

Kaj je oldschool Hip Hop in kaj je newschool Hip Hop?

Oldschool opisuje časovno obdobje, kdaj se je nekaj delalo ali kakšna glasba je takrat izšla oz se poslušala. Določene zvrsti Hip Hopa (oldschool/boombap, newschool/trap, glitch hop…) zahtevajo svoj način gibanja. Ne samo zato, ker je nekdo tako rekel, vendar gre za različne občutke znotraj Hip Hop glasbene zvrsti, ki sprožijo drugačne plesne odzive. Ni pa tukaj nič črno-belo. Naprimer; plesni korak Running man, ki bi ga trenutno mnogi uvrstili pod oldschool gib, se lahko vseeno pojavi tudi v plesu na novejšo Hip Hop glasbo.

Plesalec naj bo podkovan s plesnim znanjem, ki mu omogoča adaptiranje na vse podzvrsti Hip Hop glasbe.

Osnovni koncepti Hip Hop/stand up plesa:

Osnovni koncepti niso osnovni koraki, so le načini gibanja, ki se pojavljajo v Hip Hop plesu, osnovni koraki pa lahko vsebujejo po enega ali več osnovnih konceptov. Ti koncepti so se razvili na podlagi občutka do glasbe in niso določeni zato da nas omejujejo, ravno obratno; na njih gledamo konceptualno ter pustimo domišljiji in občutku, da nas na svoj način peljejo skozi osnove in glasbo.

POMEMBNO: Na te osnovne koncepte ne moremo gledati plastično in v njih iskati matematično ali geometrijsko pravilnost. Gre za občutek, ki ga plesalcu da glasba.

  1. Bounce

Lahko vključuje gibanje v kolenih, pregibanje trupa, nihanja z glavo... Bounce poudarja ritmično pulzacijo plesa. Je eden od glavnih konceptov Hip Hop plesa. 

Bounce se lahko pojavi v različnih ritmih, časovnostih (timing), poudarkih, izvaja pa se lahko s poudarkom na gor ali na dol (up groove/down groove).

Pripis: Primer naprednega nivoja bounce-a je; ko plesalec izvaja sete različnih gibov in jih povezuje z bouncom. Tako plesalec ohranja groove, dinamičnost, raznolikost v gibanju, prikaže poliritmičnost in motorično sposobnost.

  1. Boogie

Sproščen a hkrati ritmičen slog plesa, ki se močno zanaša na izolacijo gibov. Primer: Izolacija ramenskega obroča in bokov, rame in boki gredo vsak v svojo smer, kar da klasičen boogie občutek, ki se uporablja tudi pri Poppingu. Čeprav se boogie osnova pojavlja tudi v koreografijah, je ta močno bazirana na spontanosti v glasbi in prinaša v plesu nek občutek nepravilnosti (skrivanje teže, glitch pozicije, nenadna menjava smeri…)

  1. Roll

Rotacijski gibi, ki plesalca peljejo skozi fluidne gibe/premike. Pogosto se uporabljajo ramena, trup, kolena, boki, lahko pa na kreativen način uporabljamo tudi ostale dele telesa. Gibi rolla se delijo na izolariane rolle in full body roll, ki je lahko uporabljen kot povezovalni gib, lahko pa z njim tvorimo tudi groove.

Pripis: Napredni nivo je, kadar plesalec pelje roll skozi več različnih delov telesa a hkrati ohrani fluidnost in pot, ki se iz rolla v roll ne prekine.

  1. Wave

Wave ali val, vključuje ustvarjanje tekočih in fluidnih gibanj, ki posnemajo valovanje skozi telo. Wave pri Hip Hop plesu nima istega pristopa kot pri Poppingu; Hiphoperski wave je pogosoto baziran na groove-u in ni izoliran, kot se ponavadi izvaja pri Poppingu. Seveda, pa so meje med poperskim ali hiphoperskim wave-om zabrisane. Pri obeh pa je pomembno, da se ustvari efekt neoviranega pretoka energije skozi telo.

  1. Skate (skate, glide, slide)

Skate občutek je navdihnjen z gibi, ki se izvajajo ob vožnji na rolkah ali skateboardu. Gibi naj se gladko povezujejo med seboj, tako da ustvarjajo efekt neprekinjenega gibanja in glajdanja oz drsanja po prostoru. To zahteva dobro koordinacijo, sposobnost subtilnega prenašanja teže in nadzor nad vsakim gibom. Skate gib ni samo gib nog, saj ga plesalci ponazarjajo s celotnim telesom. Pod to osnovo spadajo tudi gibi kot so backslide, side glide, front slide…

  1. Rocking Breaking (toprock, footwork, powermove, go down, freeze)

Breaking je prvi ples Hip Hop kulture. Še dan danes imata Hip Hop ples (party rocking) in Breaking veliko skupnih točk v glasbi in gibanju. Plesalec lahko uporablja vse elemente breaking plesa na Hip Hop glasbo oz na Hip Hop tekmovanju. Ti elementi so Rocking (toprock), Godown, Footwork, Freeze in Powermove. Hip Hop plesalci se ne bodo vedno posluževali vseh elementov breakinga, bo pa prevladovala uporaba Rockinga.

Pri rockingu gre za zibanje telesa naprej in nazaj, ki se ga izvaja skupaj z gibanjem nog in rok; Indian step, Outlaw, Front step, Kick step, Salsa step, Brooklyn rock, itd…

Pomembno je, da se z rockking gibanjem uskladijo tudi boki, ne samo zgornji del trupa.

  1. Soul

Inspiracija plesa bazira na iskreni zaznavi glasbe, “ko začutiš glasbo z dušo”. Tukaj se zabrišejo meje kaj definira kakšen stil. Gre bolj za grobo povezanost glasbe, ki omogoča tudi razvoj novih gibov, novih stilov in novih doživetji z glasbo. Pri tovrstnem plesu se plesalec ne ozira na to kako se pričakuje da bo plesal, ampak gre za čisti odnos/pogovor med plesalcem in glasbo.

Podzvrsti stand up Hip Hopa:

Memphis jookin, Lite feet, C walk, Clowning, Turfing, Chicago footwork, etc…

Osnovni koraki / elementi Hip Hop plesa:

Running man, The Whop, Memphis bounce, Bart Simpson, Sham Rock, Brooklyn Bounce, Woah, Nae Nae, C walk, Buck hop, Happy Feet, Fila, Party Machine, Roger Rabbit, The Monestary, Harlem Shake, The Dougie, ATL stomp, Shoot down, Knee drop, 3D tuts, King Tut, Breaking footwork, … Korakov je ogromno in vsak dan se rojevajo novi!

Za referenco, si lahko pogledate video osnovnih korakov, ki so jih izvajali v Moptop združbi (združba večih plesnih skupin New Yorka):

Tukaj Caleaf, Henry Link in Buddha Stretch predstavijo osnovne korake, ki so jih oni delali v klubih New Yorka. Pozor! To niso vsi osnovni koraki Hip Hopa, saj so se plesi iz mesta do mesta razlikovali. West coast je imel drugačne korake, Southside je imel drugačno glasbo in osnovne korake, v Memphisu so plesali tako, v LA-ju spet drugače. Pri vseh pa je opaziti 7 zgoraj omenjenih osnovnih konceptov Hip Hopa.

Pomembne stvari pri sojenju Hip Hop plesa;

Spodaj je naštetih le nekaj tem, ki se jih pri sojenju Hip Hop-a na PZS pogosoto zanemarja, hkrati pa si lahko plesalci napisano vzamete za dodelavo treningov za svoj osebni plesni razvoj.
  • Groove

Izraz prihaja iz poimenovanja utorov na vinilski plošči, ki nosijo informacijo glasbe. Na nek način plesni groove pomeni, da si znotraj glasbe; kot gramofonska igla znotraj vtora. Plesno-gibalno gre za repeticijo s spremembo, ki se močno zanaša na občutek glasbe. Je set ponavljajočih gibov. Plesalec naj pokaže sposobnost ohranjanja groov-a.

  • Ples v “stavkih”

Pomembno je da plesalec ohranja temo, zaključi nek plesni stavek in nato subtilno preide v naslednjo stvar. Hitenje oz nezaključeni gibi povedo, da plesalec ni povezan z glasbo in elementi, ki jih izvaja in da prekriva neznanje s hitrejšimi preklopi iz elementa v element.

  • Muzikaličnost

Muzikaličnost se v osnovi deli na grobo in subtilno. Grobo povezovanje z glasbo izhaja iz nivoja lovljenja beatov in drugih zvokov v glasbi. Tudi če plesalec na grobem nivoju ujame te zvoke, je brez subtilnih nivojev prazno. Subtilni nivoji povezovanja z glasbo pa nosijo informacijo občutka zvoka ali glasbe. Ko bo plesalec subtilno povezan z glasbo, bo izrazil poanto zvoka ali glasbe. Pri muzikaličnosti tudi ni vedno pravilo, da mora plesalec ujeti neke kompleksnejše ritme beat-a ampak; da izrazi esenco oz. informacijo, ki jo glasba nosi, hkrati pa je lahko povezan s preprostim ritmom.Pogosto se plesalci začetniki muzikaličnosti lotijo na način, da ples ustavijo, da bi ujeli nek zvok, medtem ko bo napredni plesalec vse zvoke glasbe uspel ujeti znotraj neprekinjenega plesa.

  • Tehnika

Primeri tehnik, ki lahko plesalcu prinesejo močnejši efekt izvedbe plesa:Izolacije, poliritmika, hit, obrati, go down-i/shoot down-i, lepo izvedeni talni elementi, čistoča giba, fluidnost, kompleksne variacije, motorično zahtevnejši gibi (npr. multitasking), velikost giba, tajming, ravnotežje, zaključeni gibi.

  • Razumevanje Hip Hop glasbe in plesa

Če želi nekdo soditi Hip Hop mora tudi razumeti Hip Hop oz mora biti s to glasbo povezan. Trenutni pravilnik PZS opisuje tehniko Hip Hop plesa samo skozi pojme- “ravnotežje, kontrola, razteg (npr. prsni koš - volumen, ekstenzija), fluidnost, agilnost, moč, energija…” Sodnik se lahko vseh teh stvari nauči, ampak še vedno ne bo razumel pojma Hip Hop-a plesa, če ne razume Hip Hop glasbe. Ples se začne pri subtilnem občutku glasbe in ne pri “čistoči, odprtosti, velikosti giba…”

  • Podkovanost z osnovnimi koraki/elementi

Plesalec naj ima vidno razumevanje osnovnih korakov. Večje znanje osnovnih korakov plesalcu omogoča tudi večjo raznolikost in lažje/kreativnejše adaptiranje na glasbo.

Pogosto je plesalce v PZS težje soditi, zaradi pomanjkanja osnovnih korakov. Plesalci se vrtijo znotraj enih in istih gibov, ki se skozi leta le rahlo spreminjajo.

  • Uporabo akrobatskih elementov

Sodniki znotraj PZS in IDO pogosto nagrajujejo plesalce z akrobatskimi elementi. Čeprav so ti elementi dovoljeni in pašejo v Hip Hop, ne morejo imeti moči in prevagati slab ples. Primer: plesalec nima osnov Hip Hopa, pleše izven ritma, ampak se ga sodi visoko, ker je naredil akrobatski show. Vse naj se začne pri plesu, akrobatski element pa je lahko le dodatek na ples.


Upam, da je bil članek v pomoč pri razumevanju Hip Hopa. Z vsa vprašanja sem seveda vedno dosegljiv preko socialnih omrežji ali preko emaila; nejc.osovnikar@nataraj.si


Nejc Osovnikar

Bi rad izvedel/a še več? Izberi naslednji članek!